ROŚLINY BIBLIJNE I ICH SYMBOLIKA

rośliny-biblijne.jpg
fot.123rf.com

Rośliny biblijne, które pojawiają się na kartach Starego i Nowego Testamentu, wbrew pozorom nie miały w tamtym czasie wiele wspólnego z ich właściwościami leczniczymi, odżywczymi, czy dekoracyjnymi. Wspominano o nich w Biblii raczej w kontekście symbolicznym, odnoszącym się bezpośrednio do treści teologicznych i moralnych. Poniżej przedstawiamy zidentyfikowane gatunki biblijnych roślin oraz odkrywamy ich symbolikę.

Rośliny rodu Izraela

Współcześnie mówi się, że dokładne analizy Biblii pozwoliły wyodrębnić nazwy ponad 120 roślin,
z czego większość, bo aż 100 wymieniono w Starym Testamencie.

W większości są to pojedyncze gatunki, np. kminek, oliwka lub określenia zbiorowej, np. kwiaty lub ciernie.

Pewne jest, że aktualna nomenklatura botaniczna w niektórych przypadkach może odbiegać od nazewnictwa w tekstach biblijnych, ponieważ w czasach, w których powstawały, nie było mowy
o usystematyzowanych nazwach i klasyfikacji roślin.

 

rośliny-biblijne.jpg
123rf.com

 

Wśród roślin biblijnych wyodrębnia się zboża, owoce, krzewy, drzewa oraz zioła, które do dziś stanowią element bogactwa, ale i codzienności mieszkańców Ziemi Świętej, a których wspomniano już w Księdze Rodzaju, a dokładnie w opisie stworzenia świata:

„Niechaj ziemia wyda rośliny zielone: trawy dające nasiona, drzewa owocowe, rodzące na ziemi według swego gatunku owoce, w których są nasiona” (Rdz 1:11–12)

oraz na kartach Księgi Powtórzonego Prawa:

„Albowiem twój Bóg, Jahwe, wprowadził cię do ziemi pięknej, ziemi obfitującej w potoki, źródła
i strumienie, które tryskają w dolinie oraz na górze – do ziemi pszenicy, jęczmienia, winorośli, drzewa figowego i granatowego – do ziemi oliwek, oliwy i miodu” (Pwt 8:7–8).

Ponad połowa wymienionych tam roślin to powszechne dziś panacea na wiele dolegliwości. Jednak w Biblii ich nazw użyto w innych kontekstach, w ujęciu symbolicznym, często tłumaczącym wymiar tekstu.

Rośliny biblijne Starego i Nowego Testamentu

Stary Testament to obfitość różnych gatunków roślin biblijnych. Ich nazwy pojawiają się w przeszło czterdziestu biblijnych tekstach, począwszy od Księgi Rodzaju z Pięcioksięgu,
a skończywszy na Drugiej Księdze Machabejskiej.

W ewangeliach Nowego Testamentu i w Apokalipsie św. Jana jest ich stosunkowo niewiele, z czego znaczna część powtarza się z tymi wymienionymi w Starym Testamencie.

 

Wśród biblijnych roślin znajdują się m.in.:

  • Akacja – drzewo wykorzystane do zbudowania i wyposażenia Arki Noego oraz ołtarza
    w świątyni Salomona.

 

  • Aloes – używano go jako perfum lub do namaszczania zmarłych. Stanowił symbol pokuty, czci i pokory.

 

  • Bawełna indyjska – wykorzystywana do robienia cennych tkanin, którymi następnie wykładano wnętrza pałaców w Suzie.

 

  • Balsamowiec mirra – był towarem handlowym. Pomimo że był symbolem cierpienia, ceniono go za właściwość łagodzenia bólu.

 

  • Bób – był rośliną uprawną, z której robiono chleb.

 

  • Bukszpan zwyczajny – symbolizował nadejście Mesjasza, czasów obiecanych ludziom przez Boga.

 

  • Cebula – wędrujący do Ziemi Obiecanej Izraelici wspominają o niej na pustyni, jako o symbolu dostatku w Egipcie (podobnie wspominany jest czosnek).

 

  • Cedr libański – często wspominany w opisie wznoszonej przez Salomona świątyni. Był symbolem wieczności, okazałości, siły i sprawiedliwego człowieka

 

cedr-libański.jpg
Cedr Libański fot.123rf.com
  • Cynamonowiec cejloński – wytwarzano z niego olejek, który służył do świętego namaszczania, skrapiania łóżek oraz obrzędów religijnych.

 

  • Cyprys wiecznie zielony – używany podczas wznoszenia świątyni Salomona. Symbolizował mądrość.

 

  • Czystek – to roślina biblijna, która stanowiła towar handlowy oraz jeden z darów od synów Jakuba.

 

  • Daktylowiec właściwy – liście palmy daktylowej były „dywanem” dla Jezusa podczas jego ostatniego wjazdu do Jerozolimy.

 

  • Dąb taborski – dąb Abrahama, symbol męstwa i siły.

 

  • Drzewo sandałowe – używane przede wszystkim jako kadzidło, ale wykorzystywane także jako materiał do budowy schodów w świątyni jerozolimskiej oraz instrumentów muzycznych.

 

  • Fasola zwyczajna – roślina uprawna, pokarm Dawida.

 

  • Figowiec pospolity – jego liście były pierwszym odzieniem Adama i Ewy, które symbolizuje grzech pierworodny. Z kolei owoce są symbolem dobrych uczynków, które potrafi czynić tylko dobry człowiek – tak jak tylko dobre drzewo może wydać dobre owoce.

 

  • Głogi – rośliny kolczaste, bezużyteczne. Zakłada się, że z ich gałązek stworzono koronę cierniową.

 

  • Granat właściwy – symbolizował płodność, obfitość i błogosławieństwo. Owoce granatu wykorzystywano do ozdabiania wnętrz świątyń lub wyszywano je na szatach arcykapłana.
    Z kolei skórkę i korę wykorzystywano jako barwnik do tkanin. Gajem owocu grantu nazywano oblubienice.

 

  • Heban – niezwykle cenne drzewo stanowiące środek płatniczy.

 

heban.jpg
Heban fot.123rf.com
  • Henna (lawsonia bezbronna) – metafora oblubieńca, używano jej do barwienia włosów na czerwono.

 

  • Hyzop – intensywnie pachnące olejkami zioła, których używano w obrzędach rytualnych. Były symbolem pokory i oczyszczenia.

 

  • Jabłoń – to roślina biblijna, która w Raju symbolizuje drzewo złych i dobrych wiadomości.

 

  • Jęczmień – podstawowa wyżywienia Izraelitów. W Ziemi Świętej ceniono go o wiele bardziej niż pszenicę.

 

  • Kapary – wykorzystywane do pobudzania apetytu.

 

  • Kąkol – chwast, który symbolizuje ludzkie grzechy i zatruwa życie.

 

  • Kmin rzymski i koper ogrodowy – wspomniany przez Jezusa podczas ganienia faryzeuszy za obłudę. Symbolizują rolniczą mądrość.

 

  • Kolendra siewna – jej owoce przypominają biblijną mannę z nieba.

 

kolendra.jpg
Kolendra fot.123rf.com
  • Len zwyczajny – wykorzystywany do wykonania lnianych szat religijnych oraz płótna na całun Chrystusa.

 

  • Lilie – zdobiły świątynię, były symbolem niewinności, czystości i Bożej szczodrobliwości.

 

  • Mandragora lekarska – symbolizowała płodność i potomstwo Adama.

 

  • Migdałowiec pospolity – nazywane drzewem czuwającym, drzewem Boga dbającym nieustannie o swój lud, gdyż zakwita najwcześniej ze wszystkich izraelskich drzew. To z niego wykonana była kwitnąca i owocująca laska Aarona.

 

  • Mirra – wonna żywica z drzew i krzewów z rodzaju balsamowców. Używana do namaszczeń
    i balsamowania zwłok, a także jako środek łagodzący ból.

 

  • Mirt zwyczajny – symbolizował pokój i jedność Boga ze stworzeniem.

 

  • Nard (Nardostachys jatamansi) – roślina, której olejki wykorzystywano do namaszczania (np. do namaszczania głowy i nóg Jezusa).

 

  • Ogórek – kolejny symbol egipskiego dostatku i tęsknoty wędrujących do Ziemi Obiecanej Izraelitów.

 

  • Oliwka europejska – jest głównym drzewem w biblijnych tekstach. W ogrodzie oliwnym przebywał sam Jezus, a gałązki tego drzewa są symbolem pokoju, nadziei i przymierza.

 

  • Osty – symbolizowały cierpienie i trudy życia.

 

  • Papirus – to na nim spisywano ważne dokumenty. Był symbolem radości i młodości.

 

  • Piołun – symbol gorzkich przeżyć, smutku, niesprawiedliwości i bezprawia.

 

piołun.jpg
Piołun fot.123rf.com
  • Pokrzywa – symbolizowała Boską karę i zarastała wcześniej zagospodarowane, ale później zaniedbane miejsca.

 

  • Pszenica – drugie obok jęczmienia ważne zboże biblijne, z którego wypiekano chleb, składano w ofierze i płacono w formie daniny.

 

  • Róża – symbolizowała nie tylko miłość, ale i mądrość oraz śmierć.

 

  • Ruta – stanowiła przykład faryzeuszowskiego zakłamania i niesprawiedliwości.

 

  • Soczewica jadalna – ceniona jako roślina uprawna. W ujęciu metaforycznym miska soczewicy jest oznaką czegoś bezwartościowego, za co jest się w stanie wiele oddać.

 

  • Terebint – „wielkie drzewo”, często mylone w Biblii z dębem. Symbolizuje siłę i stanowczość.

 

  • Trzcina – we wszystkich Ewangeliach wspominana jako narzędzie do zadawania razów, do poniżenia godności drugiego człowieka.

 

  • Wiąz – drzewo, które ozdabiało miejsca kultu.

 

  • Wierzba – symbol czystości, radości, świętowania.

 

  • Winorośl właściwa – ważna roślina, często wymieniana w biblijnych tekstach. Z jej owoców wytwarzano wino i rodzynki. Stanowiła obraz ludu wybranego (winnica Pańska) i częsty element w przypowieściach Jezusa.

 

Ciekawostka – niektóre ogrody botaniczne, np. Ogród Botaniczny UMCS w Lublinie oferują możliwość podziwiania na swych terenach zielonych miejsc z kolekcją roślin biblijnych.

W ten oto sposób można w jednym miejscu odnaleźć tchnienie Ziemi Świętej i naocznie poobserwować ważne roślinne symbole z kart Pisma Świętego.

 

 

Komentarze