DRUGI SFINKS W GIZIE

drugi-sfinks.jpg
Sfinks fot.123rf.com

Sfinks i kompleks piramid w Gizie do dziś są symbolem starożytnego Egiptu. Według archeologów i historyków wielki posąg mitycznego stwora o ludzkiej głowie pełnił funkcję strażnika Wielkich Piramid. Okazuje się jednak, że Wielki Sfinks nie był osamotniony w swym jestestwie. Niektórzy egiptolodzy od kilkunastu lat szukają pozostałości po figurze drugiego Sfinksa.

Lew o kobiecej twarzy

Słowo „sfinks” pochodzi od greckiego czasownika „udusić”.  W mitologii greckiej Sfinks był lwem z kobiecą twarzą i piersiami, który bronił dostępu do Teb, pożerając ludzi nieumiejących podać prawidłowego rozwiązania stawianej im zagadki.

Dlaczego, więc etymologicznie słowo „sfinks” reprezentuje kobietę, a posąg w Gizie ma męską twarz? Odpowiedzi na to pytanie udziela coraz szersze grono archeologów, którzy są zgodni co do tego, że kiedyś istniał także drugi Sfinks.

Geolog i archeolog dr Aly A. Barakat z Kairu od wielu lat bada średniowieczne pisma arabskich autorów oraz analizuje dowody historyczne potwierdzające istnienie drugiego Sfinksa.

Odkrył, że teksty słynnych arabskich ksiąg (al-kitab) z XII wieku oraz te pisane przez wielkiego arabskiego geografa Al-Idrisiego (1099-1166) wspominają o tym, że w Gizie naprzeciw siebie usadowione były dwa posągi.

 

drugi-sfinks.jpg
fot.123rf.com

 

Pierwszy to ten, który możemy podziwiać do dziś oraz drugi położony na wschodnim brzegu Nilu, który był reprezentacją kobiety. Wykonany został ponoć z cegły i kamieni, a jego rozmiary były znacznie mniejsze od męskiego odpowiednika.

Zdaniem dr. Barakata drugi posąg został zniszczony w 1311 roku na skutek wielkiego, katastrofalnego trzęsienia ziemi, które zniszczyło prawie cały Kair.

Materiał, z którego był stworzony, został rozgrabiony przez miejscową ludność i wykorzystany do celów budowlanych, a samo miejsce, w którym kiedyś stał drugi Sfinks, dziś jest częścią mieszkalną Kairu.

Do podobnych wniosków doszedł archeolog Michael Poe, który odniósł się do fragmentów papirusów pochodzących z okresu Średniego Państwa.

On także uważa, że drugi Sfinks umieszczony był na drugim brzegu Nilu, a został zniszczony prawdopodobnie podczas ogromnego wylewu rzeki ok. 1000 roku.

Drugi Sfinks w egipskim micie

Od kilkunastu lat poszukiwaniami drugiego Sfinksa zajmuje się także egiptolog Bassam El Shammaa. Uczony twierdzi, że idea istnienia kiedyś dwóch Sfinksów jest zgodna z tym, co podają niezliczone teksty starożytne, dane archeologiczne oraz dowody zdjęć satelitarnych NASA badających gęstość geologiczną warstw gruntu pod pomnikami.

Jednak El Shammaa uważa, że niezaprzeczalnym dowodem na obecność kobiecego posągu są starożytne egipskie wierzenia, które bazują na dualności. Skoro, więc jest lew, to naprzeciw niego musiała być i lwica.

Potwierdzenia tej teorii upatruje w egipskim micie stworzenia. Atum (znany też jako Ra) miał syna Shu (przedstawianego jako lwa) i córkę Tefnut (przedstawianą jako lwicę).

Usadowieni na przeciwległych krańcach wszechświata, przekazywali sobie słoneczny dysk, przedstawiając w ten sposób pełny cykl Słońca.

 

drugi-sfinks.jpg
Sfinks fot.123rf.com

 

Posąg lwicy Tefnut został jednak zniszczony przez silne uderzenie pioruna. Shu ocalał i dziś jest podziwiany jako Wielki Sfinks.

Egiptolog zwraca także uwagę na fakt, że w kamiennej Steli Snu Totmesa IV umieszczonej między łapami Wielkiego Sfinksa można zauważyć przedstawienie postaci nie jednego, a dwóch posągów Sfinksa.

Wiele dowodów wskazuje na to, że rzeczywiście kiedyś na drugim brzegu Nilu znajdował się kobiecy odpowiednik Wielkiego Sfinksa.

Czas pokaże, czy archeologom uda się odkryć jego pozostałości. A wtedy może historia starożytnego Egiptu odkryje przed nami wielką tajemnicę…

WSPARCIE NIEZALEŻNYCH PORTALI

Komentarze